تفاوت پیستون تراکمی نوربرت با پیستون های معمولی در موتورهای خودرویی

پیستون‌های تراکمی نوربرت برای استفاده در موتورهای خودرویی، پیستون‌هایی با ساختار خاص هستند که در آن‌ها دو گلوی

توسط مدیر سایت در 8 تیر 1402

پیستون‌های تراکمی نوربرت برای استفاده در موتورهای خودرویی، پیستون‌هایی با ساختار خاص هستند که در آن‌ها دو گلوی دسته‌ای برای جلوگیری از شل شدن در لحظاتی که موتور در دور عادی خود قرار ندارد، به کار رفته است. همچنین با توجه به ساختار خاص پیستون تراکمی نوربرت، حجم هوای قابل فشردن در سیلندر افزایش می‌یابد.

با افزایش حجم هوای قابل فشردن، درجه حرارت در سیلندر افزایش می‌یابد و در نتیجه، احتمال ایجاد اشتعال آسانتر می‌شود. این موضوع به دلیل بهبود عملکرد موتور و افزایش کیفیت سوخت، تاثیر قابل توجهی بر کارایی موتور دارد.

به‌طور مقایسه‌ای، پیستون های معمولی، دارای ساختار ساده‌تری هستند و فقط یک گلو برای جلوگیری از شل شدن در لحظاتی که موتور در دور عادی خود قرار ندارد دارند. همچنین، حجم هوای قابل فشردن در سیلندر پیستون های معمولی کمتر است و احتیاج به فشار بیشتر جهت فشرده شدن هوا دارد. این موضوع موجب افزایش دمای سیلندر شده و به تبع آن، افزایش میزان گازهای دی اکسید کربن و نیتروژن منتج شده در حین سوخت‌آوری می‌گردد.

در مجموع، پیستون تراکمی نوربرت در موتورهای خودرویی باعث بهبود کیفیت سوخت و کارایی موتور می‌شود. البته این پیستون ها هزینه بالایی نیز دارند و به دلیل ساختار خاص خود، به شکل خودکار نمی‌توانند در تمام انواع موتور قابل استفاده باشند.



تفاوت پیستون تراکمی نوربرت با پیستون های معمولی در موتورهای خودرویی

پیستون تراکمی نوربرت یکی از انواع پیستون‌هایی است که برای استفاده در موتورهای خودرویی طراحی شده است. این پیستون مخصوصاً برای کار در موتورهایی با توربوشارژر طراحی شده است و از پیستون‌های عادی دارای ویژگی‌های متفاوتی است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پیستون تراکمی نوربرت با پیستون‌های عادی، در طرح آن است. طرح پیستون تراکمی نوربرت باعث می‌شود که خنک شدن سریع‌تری را تجربه کند و خطر روغن‌گرد شدن کاهش می‌یابد. همچنین، پیستون تراکمی نوربرت دارای فرآیند تولید پیشرفته‌تری می‌باشد که سبب افزایش دقت ابعاد پیستون و کاهش نویز ساخت می‌شود.

در موتورهایی با توربوشارژر، تراکم بالای هوا باعث می‌شود که پیستون عادی چندان قابل اطمینان نباشد. با استفاده از پیستون تراکمی نوربرت، مشکلاتی از این دست برطرف می‌شود. همچنین، پیستون تراکمی نوربرت قابلیت انطباق مطلوب با شرایط خودرو و افزایش کارایی آن را داراست و این امر باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر موتور خودرو می‌شود.

تفاوت دیگر پیستون تراکمی نوربرت با پیستون‌های عادی، در میزان تعادل پایداری آن است. پیستون تراکمی نوربرت دارای سیستم تعادل پایداری خاصی است که به جلوگیری از شوک‌های ناگهانی و تاثیرات پویایی بر روی پیستون ولتاژ و صدای نوسانات داخلی می‌پردازد. بنابراین، با استفاده از پیستون تراکمی نوربرت، عملکرد خودرو در محدوده سرعت و دمایی خاص، بهبود پیدا کرده و زمان کارکرد موتور بیشتر خواهد شد.



بررسی و مقایسه پیستون تراکمی نوربرت با پیستون های معمولی در موتورهای خودرویی

سیستم پیستون‌ تراکمی برای موتورهای خودرویی، یک طراحی نوین و نوآورانه است که با توجه به عملکرد بهینه و کارایی بالا، در حال جایگزینی پستون‌های معمولی در این صنعت است.

به طور کلی، پیستون‌های برند "نوربرت" از پیستون‌های معمولی با طراحی متفاوتی برخوردار هستند. در این طراحی، پیستون‌ها به طور مستقیم به محفظه سیلندر مرتبط با خودرو متصل می‌شوند، که باعث بهبود عملکرد و راندمان بهینه موتور می‌شود. علاوه بر این، این پیستون‌ها از مواد با کیفیت و شکل‌های ویژه‌ای ساخته شده اند که به کاهش وزن و افزایش مقاومت آنها در برابر فشار باالتر موتور، کمک می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های مهم پیستون تراکمی نوربرت، می‌توان به افزایش توان و نیروی خروجی موتور، صرفه‌جویی در سوخت و کاهش انتشار گازهای تولید شده اشاره کرد. همچنین، عدم نیاز به هدایت هوا به داخل محفظه سیلندر، باعث کمتر شدن اصطکاک و آسان شدن حرکت‌های داخلی موتور می‌شود.

با این حال، هزینه بالای پیستون‌های تراکمی نوربرت، به شدت محدودیت استفاده این پیستون‌ها در خودرو‌های اقتصادی و از مدل‌های پایین‌تر می‌شود. همچنین، این سیستم برای خودرو‌هایی با نیروی خروجی بالا و عملکرد پر قدرت، به شدت توصیه می‌شود.

با این حال، استفاده از پیستون‌های تراکمی نوربرت، برای موتورهای خودرویی، به دلیل عملکرد بهینه، صرفه‌جویی در سوخت و کاهش وزن و افزایش مقاومت آنها که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی محیط زیست دارد، به شدت توصیه می‌شود.



ویژگی های پیستون تراکمی نوربرت در موتورهای خودرویی

پیستون تراکمی نوربرت یکی از اجزای مهم موتورهای خودرویی است که وظیفه فشار داده شده توسط سوخت و هوا را به حرکت در می آورد. این پیستون تراکمی نسبت به پیستون های دیگر از فلزهای سبک مانند آلومینیوم یا آلیاژ آلومینیوم-سیلیسیوم ساخته می شود و بسیار مقاوم و شکل پذیر است.

یکی از ویژگی های برجسته پیستون تراکمی نوربرت، امکان تغییر حجم در هنگام حرکت در داخل سیلندر است. هنگامی که سوخت و هوا وارد سیلندر می شوند، پیستون تراکمی نوربرت به راحتی فشرده می شود و فضای کوچکی ایجاد می کند. این باعث افزایش فشار و دما در داخل سیلندر می شود که باعث افزایش قدرت و کارایی موتور خودرو می شود.

ویژگی دیگری که پیستون تراکمی نوربرت را از دیگر پیستون ها متمایز می کند، شکل گیری موثر در حین حرکت است. این پیستون شکلی دارد که در هنگام حرکت به صورت موثری در چرخش موتور عمل می کند. در نتیجه، انتقال قدرت در موتور خودرویی بهبود می یابد و بهینه تر می شود.

آخرین ویژگی مهم پیستون تراکمی نوربرت، مقاومت در برابر گرما و استحکام در شرایط سخت است. این پیستون می تواند با دماهای بسیار بالا و فشارهای بسیار زیاد سازگاری داشته باشد و در نتیجه به عمر و ماندگاری بیشتری نسبت به پیستون های دیگر از نوع فلزی برخوردار است.



تفاوت کارکرد پیستون تراکمی نوربرت با پیستون های معمولی در موتورهای خودرویی

پیستون تراکمی Nober، روش جدیدی از طراحی پیستون های موتور است که به طور ویژه برای افزایش بازدهی و حداکثر کردن عملکرد موتورهای خودرویی طراحی شده است. این پیستون ها در طرح واقعی مشابه پیستون های سنتی خودرو هستند، با این تفاوت که در واقع دارای یک طرح داخلی متفاوت هستند که به موتور قابلیت گرفتن میزان بیشتری از مخلوط سوخت و هوا را می دهد.

در پیستون های تراکمی نوربرت، یک پوشش تکه ای در بالای پیستون قرار دارد که همچنین به طور گسترده ای برای سیلندرهای موتورهای دیزلی استفاده می شود. این پوشش زمانی که پیستون بالا می رود به منظور فشرده کردن مخلوط سوخت و هوا، به داخل قسمت سیلندر نفوذ می کند و به علت پایین بودن حجم آن در هنگام فشردن محلول تولید شده توسط شعله دهی واکنش های شیمیایی، هوا و سوخت در سیلندر فشرده تر شده و احتمال بیشتری برای ایجاد انفجار در موتور ایجاد می شود. برای اینکه پیستون تراکمی بتواند در طرح معمولی سیلندر کار کند، مستقیماً داخل پیستون قرار گرفته است.

در مقابل، پیستون های عمومی که در بیشتر موتورهای خودرویی استفاده می شوند، فقط شامل کاهش حجم موجود داخل سیلندر و فشردن مخلوط سوخت و هوا در آن هستند. به عنوان نتیجه، موتورهای خودرویی با پیستون تراکمی Nober به طور کلی به بیشترین بازدهی و حداکثر قدرت خروجی دسترسی دارند. موارد بیشتری از این نوع پیستون ها در سراسر صنعت خودروسازی در حال حاضر استفاده می شوند، و به زودی این کار سبب افزایش توان و بازدهی موتورهای خودروها خواهد شد.



مزایا و معایب استفاده از پیستون تراکمی نوربرت در موتورهای خودرویی

پیستون تراکمی نوربرت یکی از تکنولوژی‌هایی است که برای بهبود عملکرد موتورهای داخل سوزی استفاده می‌شود. در این تکنولوژی، پیستونی با طراحی خاص و با ارتفاع کوتاه‌تری نسبت به پیستون‌های استاندارد، استفاده می‌شود که باعث افزایش نسبی فشار در سیلندر می‌شود و در نتیجه بیشتر از مخلوط هوا و سوخت را فشرده و ترمو-مکانیکی خروجی موتور را افزایش می‌دهد. پیستون تراکمی نوربرت در موتورهای خودرویی باعث افزایش عزم دوران اولیه، بهبود عملکرد در سرعت بالا و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

اما با وجود مزایای ذکر شده، پیستون تراکمی نوربرت همراه با معایب خود نیز همراه است. این پیستون‌ها دارای طول کوتاهی نسبت به پیستون‌های استاندارد هستند که باعث افزایش فشار در حلقه‌بندی ها و شلنگ‌های آب‌گرمکن می‌شود. این افزایش فشار، می‌تواند باعث شکستن یا خراشیده شدن حلقه‌ها یا سیلندرها شده و مشکلاتی از جمله تغییر رنگ خروجی دود موتور، پرتاب گاز در حین حرکت و حتی نفوذ سوخت به روغن موتور شود. علاوه بر این، پیستون تراکمی نوربرت در موتورهایی که برای کاربرد های سنگین و استفاده پیوسته طراحی شده‌اند، مشکلات ریکویل و تنش ها را ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث توسعه شکسته های ناگهانی در پیستون و سیلندرهای موتور شود.

به طور خلاصه، می‌توان گفت که پیستون تراکمی نوربرت در موتورهای خودرویی باعث بهبود عملکرد و افزایش خروجی موتور می‌شود، اما همراه با مشکلات یاد شده نیز هست که باید در طراحی و ساخت آن‌ها در نظر گرفته شود. بهتر است در انتخاب پیستون تراکمی نوربرت برای موتورهای خودرویی، با دقت و با در نظر گرفتن نیازهای خودرو، اقدام به این کار گردد.


پیستون تراکمی نوربرت پرفورمنس

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن