شیءها در جاوااسکریپت

شیءها در جاوااسکریپت: مفاهیم پایه و کاربردها

شیءها (Objects) یکی از مهم‌ترین مفاهیم در جاوااسکریپت هستند که به شما امکان می‌دهند داده‌های پیچیده را سازماندهی کنید. هر شیء مجموعه‌ای از ویژگی‌ها (Properties) و متدها (Methods) است که به صورت جفت‌های کلید-مقدار ذخیره می‌شوند.

جاوااسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا است، اما برخلاف زبان‌هایی مانند Java یا C++، از مفاهیم کلاس‌های سنتی استفاده نمی‌کند (تا قبل از ES6).

ساختار پایه شیءها

یک شیء در جاوااسکریپت می‌تواند به دو روش اصلی ایجاد شود:

  1. استفاده از literal object (مستقیم)
  2. استفاده از تابع سازنده (Constructor)
روش مثال
Literal Object let person = {name: "علی", age: 30};
Constructor let person = new Object();
person.name = "علی";

ویژگی‌ها و متدها

هر شیء می‌تواند شامل دو نوع عضو باشد:

  • ویژگی‌ها (Properties): مقادیر داده‌ای که در شیء ذخیره می‌شوند
  • متدها (Methods): توابعی که به شیء تعلق دارند

مثال:

let car = {
    brand: "تویوتا",  // Property
    model: "کمری",
    year: 2020,
    start: function() {  // Method
        return "ماشین روشن شد";
    }
};

دسترسی به اعضای شیء

برای دسترسی به اعضای یک شیء دو روش اصلی وجود دارد:

  1. استفاده از نقطه (Dot Notation): car.brand
  2. استفاده از براکت (Bracket Notation): car["brand"]

برای یادگیری عمیق‌تر درباره شیءها در جاوااسکریپت، می‌توانید اینجا را بررسی نمایید.


مفاهیم پیشرفته

در جاوااسکریپت مدرن (ES6+)، مفاهیم پیشرفته‌تری درباره شیءها معرفی شده‌اند:

مفهوم توضیح
کلاس‌ها سینتکسی شیرین برای کار با شیءها و وراثت
Object Destructuring استخراج مقادیر از شیءها به متغیرهای جداگانه
Spread Operator کپی یا ادغام شیءها

شیءها در جاوااسکریپت بسیار انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند برای مدل‌سازی تقریباً هر نوع ساختار داده‌ای استفاده شوند. درک عمیق شیءها پایه‌ای اساسی برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای جاوااسکریپت است.