شیءها در جاوااسکریپت
شیءها در جاوااسکریپت: مفاهیم پایه و کاربردها
شیءها (Objects) یکی از مهمترین مفاهیم در جاوااسکریپت هستند که به شما امکان میدهند دادههای پیچیده را سازماندهی کنید. هر شیء مجموعهای از ویژگیها (Properties) و متدها (Methods) است که به صورت جفتهای کلید-مقدار ذخیره میشوند.
جاوااسکریپت یک زبان برنامهنویسی شیءگرا است، اما برخلاف زبانهایی مانند Java یا C++، از مفاهیم کلاسهای سنتی استفاده نمیکند (تا قبل از ES6).
ساختار پایه شیءها
یک شیء در جاوااسکریپت میتواند به دو روش اصلی ایجاد شود:
- استفاده از literal object (مستقیم)
- استفاده از تابع سازنده (Constructor)
روش | مثال |
---|---|
Literal Object | let person = {name: "علی", age: 30}; |
Constructor | let person = new Object(); |
ویژگیها و متدها
هر شیء میتواند شامل دو نوع عضو باشد:
- ویژگیها (Properties): مقادیر دادهای که در شیء ذخیره میشوند
- متدها (Methods): توابعی که به شیء تعلق دارند
مثال:
let car = { brand: "تویوتا", // Property model: "کمری", year: 2020, start: function() { // Method return "ماشین روشن شد"; } };
دسترسی به اعضای شیء
برای دسترسی به اعضای یک شیء دو روش اصلی وجود دارد:
- استفاده از نقطه (Dot Notation):
car.brand
- استفاده از براکت (Bracket Notation):
car["brand"]
برای یادگیری عمیقتر درباره شیءها در جاوااسکریپت، میتوانید اینجا را بررسی نمایید.
مفاهیم پیشرفته
در جاوااسکریپت مدرن (ES6+)، مفاهیم پیشرفتهتری درباره شیءها معرفی شدهاند:
مفهوم | توضیح |
---|---|
کلاسها | سینتکسی شیرین برای کار با شیءها و وراثت |
Object Destructuring | استخراج مقادیر از شیءها به متغیرهای جداگانه |
Spread Operator | کپی یا ادغام شیءها |
شیءها در جاوااسکریپت بسیار انعطافپذیر هستند و میتوانند برای مدلسازی تقریباً هر نوع ساختار دادهای استفاده شوند. درک عمیق شیءها پایهای اساسی برای تبدیل شدن به یک توسعهدهنده حرفهای جاوااسکریپت است.